Programy własne
Praca wychowawcza, terapeutyczna, edukacyjna, profilaktyczna Centrum prowadzona jest w oparciu o przygotowywane przez pracowników programy przeznaczone, tak dla podopiecznych jak i dla ich rodziców, bądź opiekunów.
Dotychczas zostały wdrożone i zrealizowane następujące programy:
„Bezpieczna i aktywna młodość, wygrane życie” – program edukacyjno-terapeutyczny.
„Usamodzielnienie – droga do dorosłości” – przygotowujący młodzież do samodzielnego życia po opuszczeniu placówki.
„Macierzyństwo – matka i dziecko”.
„Wczesne macierzyństwo – przyśpieszona dorosłość”.
„Mamo, tato pobaw się ze mną” – program edukacyjny dla rodziców.
„Ja i moje trudne dziecko” – program terapeutyczny dla rodziców.
„Kobieta w dziewczynie” – program przeznaczony dla wychowanek naszych placówek.
„Zacznijmy odpoczywać” – czyli relaksacja w pracy z wychowankami.
„Adolescencja – kryzys całej rodziny. Zagrożenia i wyzwania”.
„Być matką – być ojcem” – program terapeutyczno-edukacyjny .
„Przezwyciężyć zło” program z wykorzystaniem elementów Treningu Zastępowania Agresji w pracy z wychowankami
„Nie jest mi żal” – program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z rodzin alkoholowych
„Rodzina a zaburzenia rozwojowe dziecka w okresie dorastania”
„Rozumieć siebie i innych”- socjoterapia w pracy z wychowankami
„Wychowanek z charakterem”
„Zrozumieć nastolatka” – program edukacyjno-terapeutyczny dla rodziców
„Spróbujmy razem” – program profilaktyczno-terapeutyczny przeznaczony dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym oraz ich rodziców
Placówka Pod Kopcem 10a
Grupa dzieci młodszych
Zabawy pobudzające rozwój dzieci w czterech podstawowych sferach:
Sfera kontroli postawy i lokomocji:
Zachęcanie do zmiany pozycji ciała: obracanie się na boki, unoszenie głowy, dźwiganie do siadania, obracanie do leżenia na brzuchu, pełzanie, przyjmowanie pozycji czworaczej, raczkowanie, siadanie z pomocą, samodzielne siedzenie, stanie z podtrzymywaniem, stanie bez oparcia, kucanie, chodzenie z podtrzymywaniem, samodzielne chodzenie.
- Sfera koordynacji wzrokowo-ruchowej:
Zabawy rozwijające kolejne etapy chwytu – pokazywanie zabawek i podawanie do chwytania dłonią, potrząsanie pod kontrolą wzroku, wypuszczanie i obserwowanie miejsca upadku.
Zabawy usprawniające manipulację niespecyficzną – podawanie po jednej zabawce do każdej dłoni, trzech zabawek do wyboru, przekładanie z dłoni do dłoni, poznawanie polisensoryczne.
Zabawy usprawniające manipulację specyficzną – podawanie konkretnych przedmiotów i uczenie wykorzystywania ich zgodnie z budową i przeznaczeniem np. klocki do piętrzenia, garnuszek do chwytania za ucho, ołówek do rysowania.
- Sfera mowy i myślenia
Zabawy zachęcające dzieci do własnej aktywności „wokalnej”: wydawania dźwięków nieartykułowanych, samogłosek, gruchania, gaworzenia, sylabizowania, wymawiania słów, łączenia słów z konkretnymi przedmiotami, osobami.
Zabawy zachęcające dzieci do rozumienia prostych związków przyczynowo-skutkowych, aktywnego poszukiwania schowanych przedmiotów, rozróżniania podstawowych kształtów.
- Sfera dojrzałości społecznej:
a) Budowanie pozytywnych relacji społecznych z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
Zabawy uczące dzieci równoległego działania przy rówieśnikach, dzielenia się zabawką, reagowania na przykre doświadczenia, empatycznego podejścia do drugiego dziecka, współdziałania w zabawie.
Modelowanie przyjaznego, wzajemnego odnoszenia się do siebie dzieci i dorosłych, okazywania serdeczności, akceptacji, tworzenie poczucia bezpieczeństwa.
b) Kształtowanie nawyków grzecznościowych, higienicznych, żywnościowych.
Uczenie powitania, podania ręki, pomachania, wykonywania gestów o znaczeniu społecznym.
Wykonywanie czynności higienicznych w życzliwej atmosferze z nazywanie poszczególnych czynności i mytych części ciała. Karmienie łyżeczką, picie z kubeczka, gryzienie potraw o stałej konsystencji.
Grupa dzieci starszych
Zabawy ruchowe
uczące współdziałania w grupie, podporządkowania się regułom, usprawniające kondycję fizyczną dzieci.
- Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne
kształtowanie zręczności, koordynacji wzrokowo-ruchowej, działania wg planu, systematyczności, wytrwałości.
- Zabawy dydaktyczne
rozwijające procesy poznawcze u dzieci: mowa, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, spostrzegawczość.
- Zabawy tematyczne
zabawy z podziałem na określone role, zapoznające dzieci ze światem ludzi dorosłych, ze specyfiką danych zawodów, umożliwiające nabywanie właściwych kompetencji społecznych.
- Zabawy twórcze
pobudzanie wyobraźni, rozwijanie estetyki, ekspresji twórczej, poznawanie różnorodnych technik twórczych.
Pomagamy młodzieży i ich rodzinom poprzez oddziaływania opiekuńcze, wychowawcze, terapeutyczne i dydaktyczne.
Swoją pracę, w dużej mierze opieramy na programach własnych, które każdorazowo dostosowujemy do indywidualnych potrzeb i możliwości naszych klientów.