Komu Pomagamy
Do naszych placówek przyjmowane są;
- dzieci, (począwszy od urodzenia) pozbawione opieki ze strony rodziców
- młodzież, która wykazuje zaburzenia zachowani i zaburzenia emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, w tym: zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości ruchowej), zaburzenia aktywności i uwagi, zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, mieszane zaburzenia zachowania i emocji, depresyjne zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, mutyzm wybiórczy,
- małoletnie dziewczęta w ciąży, które częściowo lub całkowicie zostały pozbawione opieki rodziców lub opiekunów,
- małoletnie matki z dziećmi również pozbawione opieki ze strony rodziców. Warunkiem pobytu matek jest podjęcie przez nich nauki w szkołach o różnych profilach, zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.
Zaburzenia zachowania cechują powtarzające się, występujące przynajmniej w ciągu ostatnich 6 miesięcy zachowania buntownicze, agresywne lub antyspołeczne.
Prezentowane zaburzenia u dzieci objawiają się na różne sposoby, m.in.:
- trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
- wybuchami złości,
- ciągłym kłóceniem się,
- nieprzestrzeganiem reguł społecznych,
- stałym obwinianiem innych,
- złośliwym i mściwym zachowaniem,
- częstym używaniem wulgarnego języka.
- pojawiającymi się kradzieżami,
- kłamstwem,
- powtarzającymi się ucieczkami z domu,
- niszczeniem cudzej własności,
- okrucieństwem wobec zwierząt,
- znęcanie się fizyczne nad innymi osobami,
- zastraszaniem.
Bardzo często tym zachowaniom towarzyszą
– trudności w przystosowaniu społecznym, jak:
- nieumiejętność tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami,
- trudności w relacjach z dorosłymi (rodzice, nauczyciele)
- braki (deficyty) umiejętności prospołecznych,
– zaburzenia systemu wartości (niewykształcony pozytywny system wartości)
- łatwość w łamaniu norm moralnych i społecznych
- zaburzona tożsamość
– problemy szkolne
- nie realizowanie obowiązku szkolnego
- notoryczne wagary
- braki i opóźnienia szkolne
- powtarzanie klasy
- fobie szkolne.
Bardzo często u nastolatków pojawiają się zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia) jak też objawy depresyjne lub nerwicowe.
Tego rodzaju zaburzenia i trudności prowadzą do występowania w rodzinie poważnych problemów wychowawczych i zaostrzenia kryzysu.
Pomagamy rodzinie w kryzysie spowodowanym:
- zaburzeniami struktury rodzinnej (rodzina rozbita, rozwód lub separacja, śmierć jednego z rodziców, rodzina adopcyjna)
- chorobą w rodzinie (przewlekła, somatyczna, psychiczna, alkoholowa (lub narkomania)
- trudnościami emocjonalnymi w rodzinie (stosowanie przemocy, słabe więzi rodzinne, problemy z porozumieniem się, odrzucenie dziecka przez jednego lub obojga rodziców, znęcanie się, molestowanie)
- trudnościami bytowymi (bieda, bezrobocie, niski standard społeczny, bezradność rodziców)
- nasilaniem się trudności wychowawczych.